Atletická noha pacientaNetýka sa to len atlétov, alebo len chodidiel. Tak prečo sa pleseň na nohách volá aj atletická noha?

Atletická noha je bežný problém medzi športovcami, pretože prekvitá v teplých spotených miestach medzi prstami, ktoré sú pravidelne zastrčené v teniskách aj celé hodiny. Tento problém je teraz čoraz viac rozšírenejší lebo obrovské množstvá ľudí nosia tenisky ako každodennú obuv – okolo 15% dospelých má nejakú formu tejto plesne v hocijakom danom čase, ženy tvoriace len o niečo menšiu polovicu.

V podstate túto pleseň môže dostať každý. Nie je nebezpečná, ale môže dosť svrbieť a je veľmi odolná; a ak je ponechaná bez liečby môže sa rozšíriť na ďalšie časti nohy, tela, aj iných ľudí.

ČO JE TO?

ATLETICKÁ NOHA (lekársky nazývaná Tinea Pedis) je nákazlivá kožná choroba spôsobená hubou, ktorá napáda teplé a vlhké priestory medzi vašimi palcami a zvyčajne začína medzi štvrtým a piatym prstom. Môže sa rozšíriť aj na ďalšie prsty, nechty a dokonca aj vaše slabiny.

Symptómy zahŕňajú svrbenie, podráždené škvrny kože medzi palcami a možno aj inde na nohe. Koža tiež môže praskať, olupovať sa, krvácať a bolieť, hlavne ak sa natiahne.

Pleseň si vo svojej najbežnejšej forme nemôžete pomýliť. Koža medzi prstami vás neznesiteľne svrbí. Ako sa infekcia zhoršuje, koža rastie mäkká, infikované miesto sa zapáli a je citlivé na dotyk. Postupne sa okraje infikovanej oblasti zafarbia na bielo a koža sa začne odlupovať. Ak ju neliečite poriadne, infekcia môže prepuknúť do chronickej formy a môže sa rozšíriť na chodidlá a vaša pokožka sa môže stať veľmi suchou a tvrdou. Tomuto sa hovorí „mokasínová“ tinea pedis.

Ale atletická noha (tinea pedis) má aj iné formy. Napríklad „vezikulárna“ tinea pedis sa prejavuje sériou zvýšených hrbolčekov alebo hrebienkov pod povrchom kože na chodidlách. Tie tiež svrbia.

Potom tu je „mokasínová noha“, kedy sa začervenaná svrbivá koža šíri naprieč vašou nohou v tvare mokasínu. Koža sa stane hustou, veľmi suchou, bielou a šupinatou.

AKO JU DOSTANETE

Infekcia pod mikroskopomNajpravdepodobnejšie ju dostanete, keď budete bosí behať okolo bazénov, kúpeľní a šatní, alebo ak budete používať ten istý uterák ako osoba, ktorá pleseň už má. Dokým huby nezabijete alebo neeliminujete na pokožke nezbavíte sa ich.

Ak sa ponechajú neliečené po veľmi dlhú dobu, môžu sa rozšíriť na lôžka nechtov, čo spôsobí, že nechty zhrubnú, vyschnú a skrehnú. Aj keď tento typ húb zvyčajne vyžaduje orálne lieky, existujú aj lokálne lieky.

PREVENCIA

Pleseň na nohách má veľmi zlý zvyk opakovať sa. Existujú na to dve hlavné príčiny:

  1. Nedbalá starostlivosť o nohy a
    2. Zanedbanie odporúčanej liečby.

Väčšina spôsobov na liečbu atletickej nohy sú „fungistatické“, čo znamená, že udržujú huby na infikovanej oblasti, čo napokon vedie k ich smrti, pokiaľ je liečba vykonaná správne, ako sa píše na balení. Vaša koža napokon tieto huby zhodí, ale len ak dokončíte priebeh liečby. Ak prestane hneď ako prestane svrbenie, živé huby môžu byť stále prítomné a schopné množenia. Nech už používate akýkoľvek prípravok, stále musíte svojim nohám venovať pozornosť, aby ste sa vyhli opätovnému problému.

Ak ste pleseň nikdy nemali, nasledujúce tipy vám pomôžu redukovať šancu vôbec ju dostať:

  1. Udržujte svoje nohy čisté – aspoň raz denne si ich umyte v teplej vode s mydlom.
    2. Vysušte svoje nohy poriadne, hlavne medzi prstami.
    3. Noste 100% bavlnené alebo „obohatené“ bavlnené ponožky (ktoré absorbujú vlhkosť) a kožené, semišové alebo plátenné topánky.
    4. Noste otvorené sandále kedykoľvek je to možné, napríklad doma. Alebo len ponožky. Alebo choďte bosí – len nie na verejných priestranstvách.
    6. Okolo verejných bazénov, spŕch a šatní noste žabky alebo podobnú obuv.
    7. Nedeľte sa o ponožky, uteráky, alebo topánky.
    8. Pravidelne si kontrolujte oblasti medzi prstami na nohách, či tam nenájdete známky infekcie.
    9. Dodajte svojim nohám vzduch aspoň raz denne – napríklad aj počas obednej prestávky.

LIEČBA

Striekačka v rukePokiaľ vaša pleseň nie je veľmi rozšírená, mali by ste byť schopní sa o ňu postarať aj sami s pomocou produktov, ktoré si môžete bez predpisu kúpiť v miestnej lekárni. Ak však pleseň dosiahla bod, v ktorom máte problém chodiť, okamžite ako to bude možné navštívte doktora. Existuje veľmi veľa protiplesňových prostriedkov, ale nie všetky zabíjajú huby priamo. Väčšina potláča vývin húb, čo vedie k ich prirodzenému vyhynutiu. Sú známe ako „fungistatické“ prípravky; a ako s každou liečbou platí, že je dôležité, aby ste dokončili celý odporúčaný cyklus – často 2 až 4 týždne dennej aplikácie – alebo sa vám problém môže vrátiť. Len preto, že ste sa zbavili syndrómov, neznamená to, že ste sa aj vyliečili.

RIZIKOVÉ SKUPINY

Atletickú nohu môže dostať hocikto, ale niektoré skupiny ľudí sú na ňu viac náchylné ako iné. Napríklad:

  1. Ľudia s cukrovkou

Ľudia s cukrovkou by mali byť opatrní čo sa týka plesne na nohách, lebo ich oslabený imunitný systém niekedy nie je schopný identifikovať pľuzgiere a ranky na nohách a ich slabá cirkulácia krvi znamená, že rany sa budú dlhšie hojiť. To robí týchto ľudí prístupnými plesňovým hubám a tiež aj bakteriálnym infekciám, ktoré môžu mať oveľa závažnejšie dôsledky. Takže ľudia s diabetes by mali svoje nohy pravidelne kontrolovať kvôli pľuzgierikom a rankám.

  1. Športovci

Ako jej meno naznačuje, atletická noha je obzvlášť bežná u športovcov, kvôli teplu a potu, ktoré sa dokážu nahromadiť v teniskách a topánkach, a kvôli ich tendencii prechádzať sa bosí v šatniach. Takže si umývajte a osušujte svoje nohy poriadne po každom tréningu a pravidelne perte aj vaše tenisky a ponožky. Plavci ju často dostanú z chodenia na boso okolo bazénov – vytvorte si zvyk nosiť žabky.

  1. Konkrétni robotníci

Ľudia, ktorí používajú šatne kvôli špeciálnym uniformám ako policajti, baníci, vojaci a stavbári sú tiež náchylní na túto pleseň. Doprajte svojim chodidlám vzduch počas obedňajšej prestávky, noste bavlnené ponožky a kožené, semišové, alebo plátenné topánky, a snažte sa nenosiť tie isté topánky každý deň. Ak chodíte naboso alebo máte iný kontakt s kontaminovanou oblasťou pravidelne si nohy umývajte.

Zdroj